• Aksel Lian
  • 800
  • 0 Comment
  • Bedre plassering - seo priser -

Hvordan bli synlig på Google og nettsøk

Søkoptimalisering er uten tvil en meget lukrativ forretning og kanskje et av de mindre forståtte bransjene i dagens nettsamfunn.
Mange bryåer tilbyr flere tjenester inkludert i en pakke som adwords, PPC og CPM reklamer i sine Seo tjenester.
Her er det mange fallgruver for de som ikke forstår hva de går inn på.
Eksempelvis har det vært mange som har skrekkelig erfaring med reklameavtaler, der bedriften får nær ingenting i retur for store summer.
Det er flere og flere saker som havner på forliksrådet der kunden slipper å betale den avtalte beløpet ved å bestride.

Et eksempel er et byggfirma som inngikk en 12måneders avtale for Adwordstjenester for 90.000 ekslusiv mva for ca. 12.000 kroners reklame på Google.
Selv om alle reklamebyråer ikke skal legges under samme kam, er det mange amatørbedrifter som selger produkter de forstår seg lite på , og her kan kataloghaier og nettkataloger som viser deg på 50. plass også nevnes.

Hva er SEO og hvordan jobber mann for å få kunden fram?

En Seo konsult eller Seo analyterks jobb går ut på å analysere søkposisjoner med hovedfokus på Google og and store søkemotorer.
Google har i dag den mest avanserte algorytment av alle søkemotorer og brukes og står for ca. 72% av alle nettsøk i hele verden, etterfulgt av Bing og Yahoo som drives av Microsoft.

Analytikeren analyserer ønskede setninger og ord som kunden ønsker å få en bedre plassering på og ser på hva som kan endres for å oppnå en bedre posisjon.
Tilbyr bedriften banktjenester, må analytikeren først finne ut hva folk søker på for å finne fram til ønsket informasjon og hvordan man lettere kan lokke søkende til ønsket info.
For å få til dette vil det være viktig at søkemotorene best mulig forstår innhold på deres side, slik at søkende kan presenteres de mest relevante resultatene til søkene som blir utført.

Så hvordan fungerer Google i teorien og hvordan kan man få bedre plassering?

Her er en analogi om hvordan Google fungerer, vi vil forklare hvordan søk fungerer slik at selv de som ikke har peiling vil lettere kunne forstå:
Eksempel 1
Google er en kinesisk turist i Oslo og ønsker å se alt som er å se og ha en best mulig ferieopplevelse. Han kan nesten ikke engelsk og snakker kun Kinesisk.
Han har noen mindre brødre i Kina som til enhver tid lurer på hvordan han har det og lurer på om han kan sende dem selfies og skrive litt om det han opplever underveies.

Google er sulten og har lyst på noe å spise, han har hørt om at Oslo har god kebab, og at det finnes gode alternativer her.
Google står på Karl Johans gate i midten av Oslo og roper høyt.

En meget detaljert visualisering av SEO og Google søk

En meget detaljert visualisering av SEO og Google søk

Google: Jeg er sulten og vil ha kebab, er det noen som tilbyr?
???: Vi tilbyr god kebab!
???: Vi tilbyr også god kebab!
???: Vi tilbyr Oslos beste kebab!

Google: Hva heter dere?
???: Super kebab grill
???: Mayhabs best kebab!
???: Superhjørnet grill!

Google: Hvor ligger dere?
Super kebab grill: Storo
Mayhabs best kebab: … (viser flashy interaktiv kart)
Superhjørnet grill: Storgata 45, ved trikkholdeplassen

Google: Hvor mye koster kebab hos dere?
Super kebab grill: hvilken størrelse?
Mayhabs best kebab: … (viser bilde av meny)
Superhjørnet grill: liten: 49,- medium 59,- stor 79,-

I dette korte eksempelet spør Google etter informasjon om kebab og får den beste informasjonen fra superhjørnet grill, som har
sørget for at ønsket informasjon kommer fram og kunden kan finne fram til deres kebab.

Mange bruker bilder til å legge innhold som meny for besøkende på hjemmesiden og selv om dette er visuelt fint, er det til lite nytte for søkemotorer.

google-sok

Hvordan fungerer SEO?

Alt som legges inn på en webside har 2 deler:
-Den visuelle fronten også kalt front end som er ment for bruker.
-Kodedelen som består av informasjon på hvordan siden skal se ut, dens funksjoner kalt backend. Dette er hva søkemotorer ser på for
å forstå hvordan en side er satt opp.

Vi kan altså nesten si at backend delen er på Kinesisk og frontend delen er på engelsk, og at søkemotorer foretrekker kinesisk.
Når google spør alle sider etter informasjon er det naturlig at alle websider oppgir informasjon som nettstedets navn, hva den handler om og
info om deres tjenester og produkter.
Hva som er mest etterspurt av søkemotorer som Google er derimot mer detaljert informasjon som for eksempel: åpningstider, adresse til forretningen,
spesifikt om deres tjenester, og unikt innhold som ingen andre har.
Siden Google ønsker å gi de beste resultatene, foretrekker den å velge sider den forstår svært godt, fremfor sider der den må tippe og håpe at informasjonen den innhenter er korrekt.

Keyword analyse – Nøkkelord analyse

Keyword analyse er relevante ord og setninger som søkere bruker for å finne det de ønsker er veldig viktig for en god nettopplevelse. Søkere vil ha resultater på det de ser etter og vil for bevege seg videre (3sekunder regel) for å finne det de ser etter. Det vil dermed være viktig å faktisk gi svaret på spørsmålet på søket. Dersom noen søker på den best smakende frukten i verden, bør innholdet altså forklare hvorfor eksempelvis Mango er den beste smaken fruktverdenen har å tilby med detaljer som er av interesse og hvordan og hvor Mango produseres.

For forretninger kan det være meget viktig å forstå hva søkere søker på som er relevant til tjenester og produkter som tilbys. Dersom et selskap selger vektertjenester, kan det altså være meget relevant å forklare hvordan en kan bli vekter og informasjon som er relevant rundt vekteryrket.

I analyser vil det dermed være viktig å ha en helhetsforståelse og en plan for å oppnå en mer relevant posisjon i søk. Det vil være naivt å tro at en kan komme på første plass på banktjenester, uten å faktisk gi informasjon rundt disse tjenestene. Google tester ofte respons fra søkere ved å plassere sider som den tror kan være relevante for aktuelle søk og ser på reaksjon fra søkere og CTR. Det er dermed mer sjeldent å kunne rangere på topp plasser uten at audiensen faktisk viser interesse for resultatet.

 

<a href="produkter.php" title="våre produkter innen hudpeie">Produkter</a>

I overnevnte kode vil Google kunne se at siden som refereres til produkter er produkter innen hudpleie, mens besøkende kun vil se produkter.
Google har dermed mer å gå på for å forstå innhold av lenken.

 

Kan man garantere topp 10 og topp 3 plassene til kunden

Mange byråer lover kunden en forbedring og lover 1-3 posisjon eller topp 10. Dette gjelder ofte epost spammere fra India, Kina og Europa.
Grunnen til at du får disse på epost er selvfølgelig deres mangel på SEO kunnskap og erfaring til å faktisk kunne oppnå høye nok plasser ved søk til å bli funnet.
Disse selskapene vil ofte referere til 1. plass på meget enkle og lite konkurrerte ord og setninger.

Et godt etabler SEO selskap eller selvstendig SEO konsulent vil ofte ha meget gode referanser å vise til.
Høyere plasseringer på ord som Elektriker, Kebab Oslo, snekker Oslo vil faktisk være ganske så enkelt å oppnå, da det ofte budsjetteres lite til
SEO og at disse utvikles av nybegynner webdesigner og utviklere som bruker ferdige maler og Wix.

Sektorer som forsikring, bank og oljesektor vil i gjengjeld være vanskeligere å øke posisjon på da disse investerer store summer på SEO.
Etter en anlyse av konkurrenter og tidsbruk på dette kan mange byråer tilby en ca. plassgaranti og faktisk oppnå lovet resultat.
I disse tilfeller vil det være viktig å se på byråets forståelse og gjerne be om demo.
Det er viktig å huske at SEO er en alltid pågående prosjekt og det kan ikke forventes å beholde plassen uten risiko for å miste denne.

SEO meta tags

Meta tagger er informasjon ment for søkemotorer som er usynlig for besøkende. Dette er informasjon som kan brukes til å fortelle besøkende crawlere om innhold i siden, hvilken språk som siden benytter og mye diverse informasjon som hvor sidekartet kan hentes, at siden har en søkfunksjon og hvilken andre sider som er viktige.
Meta tags er et av de viktigste verktøyene for en bedre posisjon.

Rich snippets, local bussiness, innebygd kart og omtaler\erfaringer

Schemas også kalt rich snippets er koder som bygges inn på en side i microdata, json eller andre kodetyper. Disse er spesielle koder ment kun for søkemotorer og gir detaljert informasjon om ønsket emne. Dette kan være informasjon om kart og adresser, Omtaler sendt inn av besøkende, info om bedriften som driver en webside eller hvilken tjenester som tilbys.
Publisering av riktig type rich snippet vil nesten garantert øke plasseringen i en positiv retning.

 

 

Se vårt utvalg og løsninger innen SEO tjenester

SEO Priser – Hvordan velge riktig byrå august 13th, 2017Aksel Lian

En selvstendig webutvikler med en bred variasjon av kunnskaper herunder SEO, CMS, Webfotografi, Webutvikling inkl. kodespråk..



LATEST WORK
oh yea test

daeataetsdfasdf

CLOSE