• Aksel Lian
  • 800
  • 0 Comment
  • Bedre plassering Google - seo - seo priser - søk optimalisering -

Hvordan komme på første side og førsteplass i Google søk

Har du noensinne måtte være med i en samtale der alle snakket et språk du ikke kunne snakke eller forstå? Det er ofte slik folk oppfatter internett, nettsider og alt som faller rundt dette. Du har sikkert ufrivillig fått med deg syntax forkortninger som HTML, PHP, MYSQL, CSS3 uten at du vet hva disse står for, og enda mindre hvordan disse brukes.

I kommende artikler skal vi gjøre ting litt lettere og samtidig litt gøyal og lettere å forstå. Husk at kunnskap som få har og alle vil ha er hva som er verdifull i denne verdenen.

Hvordan bli synlig i Google?

Vi har i tidligere artikler nevnt at Google er som en kinesisk turist og trenger din websides hjelp til å finne seg fram dit den skal, slik at den kan anbefale andre reisende hvor dem kan finne det de ønsker. I følgende eksempel skal jeg dele hvordan Google aktivt tester hvilken side som bør ligge først. Alle SEO analytikere har i hovedsak en oppfatning og ide av hvordan søkemotorer forstår. Ved å observere samle data, test, finner hver SEO spesialist sin egen måte å hjelpe sine klienter på. Så alt som kommer i denne illustrasjonen er en samling av observasjoner, uttalelser av Google og egne teorier. Det skal allikevel legges vekt på at dette er en meget realistisk og nøyaktig analyse hvordan søk fungerer i 2017.

Hvordan få førsteplass Google

Google ser på hvilken side som får mest klikk og hvor lenge besøkende tilbringer i siden.

 

 

Analyse delen av Google

I den ekstremt detaljerte og artistiske illustrasjonen over, ser du hvordan Google bruker websider som agn for å fange søkere. Hvis i et søk din webside blir valgt ut av den søkende, starter en teller der det noteres nøkkeldata som hvor lenge søkeren tilbringer på siden, om de går tilbake og velger et annet resultat og om de foretar samme eller lignende søk i nærmeste framtid.

Har søkeren funnet hva han var ute etter?

Dersom søkeren ikke foretar samme type søk og tilbringer 30sekunder pluss, kan vi anta at resultatet er tilfredsstillende for søkeren. Det bekrefter dermed at websiden har levert informasjonen som var etterspurt.

 

Hvem skal ha topp 3 plassene?

Hvis websiden aldri får noen besøk(napp) av søkeren(fiskene) tenker Google at siden ikke har så mye verdi for den aktuelle setningen\ordet og vil etterhvert nedprioriteres. Det vil altså være meget avgjørende at websidens navn, sidens tittel og meta bestkrivelse matcher søket som er foretatt.

La oss ta et eksempel søk på førstegangstjenesten og se hva som ligger på topp 3 i juni 2017.

Plassering 1:

Her har ung.no verneplikt og forsvaret i urlen, og Google er smart nok til å tippe at militæret er i samme kategori som verneplikt og forsvaret. Tittel på siden leser Verneplikt og er dermed i match for søket militæret.

Meta beskrivelsen nevner informasjon om hva søker har søkt på og gir nesten allerede svaret. Og da ca. 70% trykker på topp 3 resultatene er det lett for sider som rangerer 1-3 å beholde plassen.

Plassering 2:

Tittel på siden er nesten identisk med plass nr 3, så hva har gjort at den har kommet på 2.? Første observasjon er datoene for innleggene, der den nyeste er 2016, mens denne aktuelle siden er skrev i 2007. Vgd.no har nok en sterkere helhetsranking enn diskusjon.no, noen som hjelper den med å dominere 2. plassen.

Meta forklaringen treffer godt an mot ungdom som ikke har lyst å dra og frister dermed på å klikke.

Plassering 3:

Selv om forumer ikke er like populert som før og utdaterte, har de ofte enormt mye tekstinnhold og har bonus ved at ordet forum aktiverer sitelinks(menyer) ved søk.

Vgd.no matcher søk setningen meget godt og har nesten identisk tittel med 2. plassen og får 3.plassen. I dette tilfellet har vgd.no en stor fordel selv om den er på 3. plass, da resultatet omfatter en stor del av søkresultatet. Et klipp på hvilken som helst forum tittel vil gi denne nettsiden positiv poeng for å ha gitt ønsket svar på spørsmålet.

 

Resultatet og innhold på sidene

Har selvfølgelig tatt en titt på innhold i sidene for å se hvilken som faktisk gir informasjon om førstegangstjenesten.

Plass 1: Meget omfattende informasjon om militærtjenesten og regelverk – Rett på sak og leverer svaret

Plass 2: Diskusjon om førstegangstjenesten med over 20 innlegg, der svaret kommer ca. frem av en person som man ikke kjenner. OK svar

Plass 3: Man skjønner ganske fort at dette er en eldre innlegg med ca. over 20 svar. Selv om svaret skulle kommer frem riktig, vil informasjonen mest sannsynligvis være utdatert, og søker vil mest sannsynligvis gå tilbake og velge plass 1 eller 2 for informasjonen.

Wikipedia plassering og SEO

I 2012 hadde Wikipedia første side plasseringer på 99% av 1000 test søk og har uten tvil et av verdens beste plasseringer når det kommer til plassering på Google

Wikipedia har i 2017 millioner av førsteplass plasseringer og dette med god grunn. Sidene inneholder ikke bare relevant informasjon, men har også en oppsett som er lett for søkemotorer å forstå. Sidene bruker no-follow linker som vil si at de ikke skal følges av søkemotorcrawlere, men er allikevel verdifulle i seg selv.

Her er en oversikt over klikk ratio på de forskjellige plassene i søkresultater

  • TOP 1: 32.5%
  • TOP 2: 17.6%
  • TOP 3: 11.4%
  • TOP 4: 8.1%
  • TOP 5: 6.1%
  • TOP 6: 4.4%
  • TOP 7: 3.5%
  • TOP 8: 3.1%
  • TOP 9: 2.6%
  • TOP 10: 2.4%

Vi ser altså at førsteplassen får hele 32.5% av alle klikk og topp 3 plasser har hele 61,5% av alle klikk. Med nye presentasjonsmotorer er disse litt under endring, spesielt med Googles svar funksjon som gir deg svar på søket.

 

Disse artiklene er skrevet for å fremme våre SEO tjenester, men samtidig hjelpe andre med å forstå søkemotorer og dele kunnskap. For husk: Kunnskap som ikke deles, er kunnskap fortapt. 🙂

Ta kontakt må oss for gratis konsultasjon om hvordan vi kan hjelpe deres nettside med en bedre plassering.

 

Innlegg av:

Aksel Lian

 

Hvordan få bedre plassering i Google søk #1 august 14th, 2017Aksel Lian

En selvstendig webutvikler med en bred variasjon av kunnskaper herunder SEO, CMS, Webfotografi, Webutvikling inkl. kodespråk..



LATEST WORK
oh yea test

daeataetsdfasdf

CLOSE